Psydate logo
Wetenschappelijke verantwoording

Hoe pak ik het aan?

We bereiden je graag voor op het gebruik van PsyDate. Hoe pak ik het als student aan? Het platform staat in het teken van leren en jezelf ontwikkelen. Je leert de praktijk die gebaseerd is op wetenschappelijke onderzoeken. Zo weet je dat je het juiste doet. Op deze pagina delen we wetenschappelijke onderzoeken die mede de basis vormen voor de stappen die we jou aanleren!

Wetenschappelijke verantwoording
Psycho educatie
G-schema - Emotieregulatie - Assertiviteit

Psycho educatie

Colom (2011) beschrijft dat psycho-educatie een evidence-based psychotherapeutische interventie is die gericht is op het ontwikkelen van de kennis en het begrip van een persoon om hun management- en copingvaardigheden te verbeteren. Psycho-educatie is een eenvoudige vorm van therapie; het vereist niet dat beoefenaars een hoogontwikkelde theoretische achtergrond hebben, het past gemakkelijk in de klinische setting en het richt zich op specifieke therapeutische doelen. Dit type interventie kan dagelijks worden gebruikt om de verantwoordelijkheid, proactieve zorg en bewustzijn van de cliënt aan te moedigen en om gevoelens van schuld, hulpeloosheid en ontkenning van cliënten te verminderen. Psycho-educatie rust mensen uit met de informatie en vaardigheden die ze nodig hebben om met een verscheidenheid aan psychische aandoeningen om te gaan. 

Van Daele et al., (2012) geven aan dat psycho-educatieve sessies sterk de nadruk leggen op lesgeven en dat het gebruik van andere therapeutische technieken, zoals ontspanning of ademhaling, alleen ter ondersteuning van onderwijsactiviteiten gebeurt. Naast interventies in de sessie kunnen therapeuten cliënten ook huiswerkopdrachten geven om na sessies te doen, om hun leren verder te ontwikkelen. Binnen het psycho-educatieve kader wordt de cliënt als eindverantwoordelijk beschouwd voor de implementatie van wat hij heeft geleerd. Hoewel psycho-educatieve interventies in vele vormen voorkomen, geeft onderzoek in grote lijnen aan dat mensen van verschillende leeftijden, achtergronden en interesses hiervan kunnen profiteren. In tegenstelling tot wat men zou verwachten, stelde een meta-analytische review vast dat studies met kortere psycho-educatieve interventies betere resultaten behaalden. (Van Daele et al., 2012).

Colom F, Keeping therapies simple: psychoeducation in the prevention of relapse in affective disorders. The British Journal of Psychiatry (2011) 198, 338–340 (zie download hieronder)

Van Daele, T., Hermans, D., Van Audenhove, C., & Van den Bergh, O. (2012). Stress Reduction Through Psychoeducation: A Meta-Analytic Review. Health Education & Behavior 39(4), 474–485. (zie download hieronder)

 

Benieuwd naar meer kennis en informatie?
Exclusief

Benieuwd naar meer kennis en informatie?

Om je alvast een sneakpeak te geven van welke kennis wij delen hebben we deel 1 van Psycho Educatie beschikbaar gemaakt voor iedereen. Als Student kun je er dan een beeld bij vormen wat je moet zeggen als je Psycho Educatie gaat geven. Deel 1 gaat over de basis van psychologie en vanuit de uitleg leer je jouw cliënt hoe hij/zij/die een G-schema kan invullen. Bekijk deze hier! 

Wil jij meer toegang tot kennis en andere content? De volgende sessies zijn alleen beschikbaar voor gebruikers van ons platform.

Alleen te zien voor studenten binnen PsyDate

Voorbeeldvraag

D. (20)
D. (20) Student Hogeschool Rotterdam

Ik begin in februari met het afstuderen en lig de laatste tijd vaak wakker omdat ik bang ben dat ik het niet ga halen of er langer over ga doen. Ik heb alle vakken van mijn studie in 1x gehaald maar ik lig er alsnog wakker van. Last van: 3/10 = "Ik heb er vaak (elke week) een beetje last van"

“Door gebruik te maken van hulp praat ik veel makkelijker over mijn problemen!”

- Süreyya (24)
Wat vertellen anderen?

Reviews

  • Leonie van Jaarsveld (22)
    Leonie van Jaarsveld (22) Master student psychologie Rijksuniversiteit Groningen

    Mijn allereerste gesprek liep gesmeerd! De uitgeschreven tekst in mijn dashboard was fijn om te volgen. Daardoor wist ik precies wat ik moest zeggen en voelde het 'in control'. Dit geeft me wel vertrouwen!

  • Anouk van der Heijden
    Anouk van der Heijden Meesters in de Psychologie

    Een hele mooie manier voor psychologiestudenten om praktijkervaring op te kunnen doen! Met name gezien het feit dat de studie Psychologie zich meer richt op de theoretische kennis, waarbij praktijkervaring erg onderbelicht is.

  • Ian Saturday
    Ian Saturday Psycholoog NIP, PHHaastrecht

    No-brainer dit, want veel jongeren zoeken lichte psychische hulp, terwijl veel studenten juist lichte praktijkervaring zoeken. Perfect fit dus!

  • Jithe (18)
    Jithe (18) Vraagsteller, student Haagse Hogeschool

    Ik heb vorig jaar ook met een aantal dingen gezeten en daardoor ben ik uiteindelijk naar een psycholoog gegaan. Veel studenten kampen met problemen die zij liever zelf willen oplossen ipv fysiek naar een psycholoog gaan dus ik denk juist dat dit (online) studenten kan helpen! Studenten zullen online sneller hun problemen uiten.